Κοινωνικοποίηση

rottweiler and a jack russel terrier are very friends

Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Κτηνιατρική Κοινότητα της συμπεριφοράς των ζώων (AVSAB, 2008), ο πρωταρχικός και ο πιο σημαντικός χρόνος για την κοινωνικοποίηση του κουταβιού είναι οι τρεις πρώτοι μήνες της ζωής σου[1],[2]. Κατά τη διάρκεια αυτής τα κουτάβια πρέπει να εκτίθενται  σε νέους ανθρώπους, ζώα, ερεθίσματα και περιβάλλοντα, όπου είναι ασφαλής και δεν προκαλούν υπερδιέγερση σε αυτά εκδηλώνοντας υπερβολικό φόβο, η συμπεριφορά υποχώρησης ή αποφυγής.

Για το σκοπό αυτό η Αμερικάνικη Κτηνιατρική Κοινότητα πιστεύει ότι θα πρέπει να είναι δεδομένο της περίθαλψης των κουταβιών η λήψη της κοινωνικοποίησης πριν το κουτάβι εμβολιαστεί πλήρως. Επειδή,  το πρώτο τρίμηνο είναι η περίοδος που το κουτάβι υπερτερεί του φόβου κατά της κοινωνικότητας, θεωρούν ότι είναι η πρωταρχική ευκαιρία για τα κουτάβια να προσαρμοστούν σε νέους ανθρώπους, ζώα και εμπειρίες. Ελλιπής ή λανθασμένη κοινωνικοποίηση σε αυτό το σημαντικό χρόνο μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο προβληματικών συμπεριφορών στην μετέπειτα ζωή του, συμπεριλαμβανομένων το φόβο, αποφυγή ή ακόμα και επιθετικότητα. Ομολογούν ότι τα προβλήματα συμπεριφοράς είναι η μεγαλύτερη απειλή για τους ιδιοκτήτες σκύλων.

Γεγονός είναι ότι προβλήματα συμπεριφοράς είναι η  υπ ‘αριθμόν ένα αιτία της εγκατάλειψης του σκύλου στο δρόμο ή σε κάποιο φιλοζωικό σωματείο[3]. Οι προβληματικές συμπεριφορές, εάν και δεν είναι μολυσματικές ασθένειες, είναι ο κύριος λόγος θανάτωσης του ζώου σε ηλικία μικρότερη από τριών ετών. Μολονότι το ανοσοποιητικό σύστημα των κουταβιών εξακολουθεί να είναι σε ανάπτυξη κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών, ο συνδυασμός της μητρικής ανοσίας, του αρχικού εμβολιασμού και της κατάλληλης φροντίδας καθιστά τον κίνδυνο της λοίμωξης σχετικά μικρό σε σύγκριση με τη πιθανότητα του θανάτου από ένα πρόβλημα συμπεριφοράς.

Οι κτηνίατροι που ειδικεύονται στη συμπεριφορά των ζώων συστήνουν στους ιδιοκτήτες να επωφεληθούν από κάθε ασφαλή ευκαιρία να εκθέσουν το κουτάβι τους σε μεγάλη ποικιλία ερεθισμάτων και εμπειριών που θα αντιμετωπίσουν στη ζωή τους. Συστήνουν την εγγραφή σε μαθήματα κουταβιών πριν την ηλικία των 3 μηνών, αυτό ενισχύει τη βελτίωση της εκπαίδευσης, της ενίσχυσης των δεσμών μεταξύ ανθρώπων και σκύλων, καθώς και την κοινωνικοποίηση τους σε περιβάλλον όπου ο κίνδυνος ασθενειών ελαχιστοποιείται.

«Σε γενικές γραμμές τα κουτάβια μπορούν να  συμμετέχουν σε ομάδες κοινωνικοποίησης σε ηλικία 7-8 εβδομάδων, εφόσον έχουν κλείσει 7 μέρες από το πρώτο σετ εμβολίων και αποπαρασίτωσης.»

Η διαδικασία της κοινωνικοποίησης

Τα κουτάβια πρέπει να αντιμετωπίζονται από τη γέννησης τους, να μαθαίνουν να δέχονται χειρισμούς σε όλους τους το σώμα. Κάθε προσπάθεια θα πρέπει να γίνετε από διαφορετικούς ανθρώπους, καλά κοινωνικοποιημένα ζώα και όσες περισσότερες καταστάσεις και εμπειρίες.

Τα κουτάβια πρέπει να ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν, να διερευνήσουν και να χειριστούν το περιβάλλον τους. Διαδραστικά παιχνίδια και παιχνίδια διαφορών επιφανειών, τούνελ, σκαλάκια, τσουλήθρες και άλλα μπορούν να εμπλουτίσουν το περιβάλλον του κουταβιού. Οι ιδιοκτήτες σκύλων και οι εκτροφείς θα πρέπει επίσης να συνοδεύονται από το σκύλο τους στο αυτοκίνητο τους όσο πιο πολύ μπορούν. Αυτές οι εκθέσεις συνεχίζονται και στην ενήλικη ζωή τους για να διατηρηθεί ένα σκύλος κοινωνικός.

Τα μαθήματα κοινωνικοποίησης από ειδικό μπορούν να προσφέρουν ένα ασφαλή μέσο κοινωνικοποίησης κουταβιών και βοηθάνε στη βελτίωση ανταπόκρισης στις εντολές. Οι επαγγελματίες εκπαιδευτές που σέβονται τη δουλεία τους και τα ζώα, κρατάνε ενημερωμένα ημερολόγια για το πότε 

soc

εμβολιάστηκε και αποπαρασιτώθηκε το κουτάβι πριν και κατά την κοινωνικοποίηση τους. Εάν ο χώρος είναι κλειστός πρέπει να καθαρίζεται και να απαλύνεται. Οι επισκέψεις σε πάρκα και άλλες περιοχές, όπου συναντιούνται άγνωστης ταυτότητας οικόσιτοι ή αδέσποτοι σκύλοι ή άλλα ζώα πρέπει να αποφεύγονται.

Τα μαθήματα εκπαίδευσης κατ’ οίκον θα πρέπει να είναι με βάση τη θετική ενίσχυση με συχνές ανταμοιβές-έπαινο όπως λιχουδιές, παιχνίδι και χάδια. Η θετική και η συνεπής εκπαίδευση σχετίζεται με λιγότερα προβλήματα συμπεριφοράς και μεγαλύτερη υπακοή από τις μεθόδου τιμωρίας και ενθάρρυνσης της ανθρώπινης κυριαρχικότητας. [4],[5].[6]

Επίσης, ο χρόνος πρέπει να προγραμματίζεται έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα στο κουτάβι να παίζει μόνο του με τα αγαπημένα του παιχνίδια (συνιστούνται παιχνίδια που δεν προκαλούν προβλήματα οδοντοστοιχίας ή δεν υπάρχει περίπτωση κατάποσης αυτών), επίσης είναι σημαντικό το κουτάβι να περιορίζεται σε κάποιο ασφαλής κλουβί ή πάρκο. Αυτό διδάσκει  στα κουτάβια πώς να διασκεδάζουν και βοηθάει στην αποφυγή προβληματικών συμπεριφορών που προκαλούνται από την προσκόλληση του κουταβιού στον ιδιοκτήτη, πχ. άγχος αποχωρισμού.[7]

Η σωστή εκπαίδευση και η χρήση των κλουβιών βοηθάει το κουτάβι ακόμα και στην υπόλοιπη ζωή του, σε περιπτώσεις όπως κάποια νοσηλεία στα κλουβιά των κτηνιατρείων ή στη μεταφορά τους με αεροπλάνο ή αυτοκίνητο. Το κλουβιά ερμηνεύονται στο μυαλό του  κουταβιού σαν ένα ασφαλής και διασκεδαστικός χώρος.

Έγκαιρη και κατάλληλη κοινωνικοποίηση από προγράμματα θετικών εκπαιδευτών βοηθάνε στην πρόληψη ανεπιθύμητων συμπεριφορών και βελτίωσης των δεσμών μεταξύ ανθρώπων και σκύλων. Ενώ οι πρώτοι τρεις μήνες είναι η σημαντικότερη περίοδος κοινωνικοποίησης σε μια ζωή του κουταβιού, οι ιδιοκτήτες των κουταβιών που έχουν περάσει αυτό το στάδιο ενθαρρύνονται να συνεχίσουν να κοινωνικοποιηθούν τα κουτάβια τους σε όσους περισσότερους ανθρώπους, τα κατοικίδια ζώα και καταστάσεις. Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες των κουταβιών που εμφανίζουν φόβο θα πρέπει να αναζητήσουν κτηνιατρική καθοδήγηση.

social


[1] Serpell J, Jagoe JA. Early experience and the development of behaviour. In Serpell J (ed). The Domestic Dog, p.82-102, Cambridge University Press 1995
[2] Freedman DG, King JA, Elliot O. 1961. Critical periods in the social development of the dog. Science, 133, 1016-1017
[3] Duxbury MM, Jackson JA, Line SW, Anderson RK. Evaluation of association between retention in the home and attendance at puppy socialization classes. JAVMA, 223 (1), 2003, 61-66
[4] Duxbury MM, Jackson JA, Line SW, Anderson RK. Evaluation of association between retention in the home and attendance at puppy socialization classes. JAVMA, 223 (1), 2003, 61-66
[5]Eskeland GE, Tillung RH, Bakken M. The effect of punishment, rewards, control and attitude in obedience and problem behaviors in dogs. Proceedings IVBM 2007;103-104
[6] Hilby EF, Rooney NJ, Bradshaw JWS. Dog training methods: their use, effectiveness and interaction with behaviour and welfare. Animal Welfare 2004;13: 63-69.
[7] Bradshaw JW, McPherson JA, Casey RA, Larter LS. Aetiology of separation-related behavior in domestic dogs. Vet Record 2002;191:43- 46.
 
 Κάντε κλικ εδώ για να ρωτήσετε πώς μπορούμε να σας βοηθήσουμε

Θετική Εκπαίδευση Σκύλων Χανιά Κρήτη

Σελίδες
Ακολουθήστε μας στο Twitter
Αρέσει σε %d bloggers: